Per comprendre
perquè la religió catòlica i per tant, l’església es converteix en un dels
pilars que subjecten el règim franquista, cal recordar quin era el paper
d’aquesta en èpoques precedents com la Segona República espanyola i la Guerra
Civil.
Amb la
proclamació de la Segona República Espanyola el 14 d’abril del 1931, pujaren al
poder els firmants de l’anterior Pacte de Sant Sebastià (partits republicans
d’esquerres i socialistes) que sota les ordres del cap de govern Manuel Azaña
impulsaren una sèrie de reformes amb l’objectiu de modernitzar i democratitzar
la societat espanyola del moment. Una de les més rellevants fou la religiosa,
la qual limitava la influència de l’Església.
La Constitució
del moment per exemple, estipulava la no-confessionalitat de L’Estat, la
llibertat de cultes, la supressió del pressupost de culte i clero etc. També es
van autoritzar el divorci i el matrimoni civil, i es van secularitzar els
cementiris.
El govern
progressista era partidari d’una educació liberal i laica, pel que va prohibir
que les ordres religioses poguessin dedicar-se a l’ensenyament. Es va elaborar
la Llei de congregacions el maig del 1933, la qual va posar límits a la
possessió dels béns per part de comunitats religioses i la seva dissolució si
aquestes suposaven un perill per l’Estat.
Una gran part
dels sectors catòlics van veure la progressista legislació com una agressió als
seus principis. Ben aviat van sorgir avalots populars anticlericals que van
provocar nombrosos incendis a diverses ciutats importants.
Posteriorment,
durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939) que enfrontava el bàndol
democràtic contra el bàndol feixista, l’Església es va posicionar a favor
d’aquests últims més tradicionals. Després del record de menyspreu i
desconsideració que els governs progressistes havien tingut amb la religió
catòlica, aquest sector va decidir donar suport als insurrectes ja que sabien
que aquests els donarien un tracte privilegiat i convertirien el nou Estat en
un estat confessional, derogant les lleis del matrimoni civil i del divorci,
establint el culte religiós en l’ensenyament i obligant al pagament de
retribucions al clero.
A partir
d’aquesta explicació iniciem un viatge mitjançant una sèrie de documents i
imatges històrics que ens faran situar de nou en el terreny de l’Església
durant la dictadura.
La carta següent va ser escrita per l’alcalde de Manresa i dirigida a un general franquista reconegut, en que se’l convida a la basílica de la ciutat on s’hi celebrarà una missa en honor a la victòria franquista durant la guerra.
Aquesta
invitació ens aporta molta informació ja que podem veure que la carta està
sallada amb segell circular on veiem escrit “parròquia de Santa Maria de
Manresa”, fet que ens mostra el vincle estret en els més grans generals
feixistes i els bisbes més representatius de l’època. A més a més, podem deduir
que l’alcalde de Manresa no havia estat escollit democràticament sinó que com
molts altres l’havia “col·locat” Franco.
Aquest
document ens mostra doncs, com a l’inici del règim dictatorial l’Església elogiava
a Franco i els seus per la seva victòria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario